I-Marina instructie

Havenmeesters gebruiken i-Marina voor de passantenadministratie en voor het vrij melden van ligboxen.

Op deze pagina staan een aantal filmpjes, een korte handleiding en wat tips en trucs om je wegwijs te maken in i-Marina.

 

i-Marina introductie

Klik hieronder op de link, voor een pdf met een korte handleiding.

Een korte handleiding i-Marina

Introductie

Passant inboeken

Ligplaats vrij melden

Boeking aanpassen

 

In de film wordt gezegd dat de havenmeester geld kan terugbetalen. Dat klopt niet. De havenmeester kan wel het aantal dagen terugboeken, maar de daadwerkelijke terugbetaling doet de secretaris. App de secretaris daarover even.

Notities maken bij een ligplaats

Agenda gebruiken

Tips en Trucs

Handig lijstjes
Via het startscherm in het linker menu kan je een lijstje ‘vrije ligplaatsen’  printen. Dat is superhandig als je je havenrondjes loopt. Dan heb je overzicht en je kunt er aantekeningen op maken.
Via datzelfde menu kan je ook een lijstje passanten en een vertreklijstje printen. Ook handig soms.

Agenda
Gebruik de agenda van i-Marina voor mededelingen voor de volgende havenmeester. Het papieren logboek willen we niet meer gebruiken.

Plattegrond
De kleuren van de bolletjes
blauw = bezet door lid
groen = vrij, lid is weg
geel = er ligt een passant (geel groen passant gaat vandaag weg)
geel met ankertje = passant heeft via QR code op steiger betaald
wit = vrije box, niet toegewezen aan een lid
rood ballonnetje met uitroeptekens = er is een mededeling gemaakt bij die box

Steiger
Met de QR codes op de steiger kan een klant voor maximaal 2 dagen boeken.

Bij de stapelsteigers (W A-B, W C-D en W E-F) kan je onbeperkt passanten inboeken.

Tip: je kunt met je eigen telefoon in i-Marina inloggen en dan bij je rondje over de steiger aantekeningen maken bij de ligplaatsen of vrij melden.

Betaling op kantoor
Als het witte pinapparaat niet werkt kan de klant betalen via een QR code op het scherm
Dat kan door de juiste QR code te scannen. Klik erop dan vergroot de code.
De roze code is voor een betaling via i-Deal voor Nederlandse betaal apps. De klant scant vervolgens met de scanner van zijn betaalapp de code en betaalt.

Korting (7 dagen liggen = 6 betalen) wordt niet automatisch berekend. Oplossing: 6 dagen boeken en bij de ligplaats een opmerking maken hierover.

Als de passant niet blijft slapen op de boot dan hoeft er ook geen toeristenbelasting gerekend te worden.

De snelkassa (startscherm) kan je voor situaties waarin de standaard factuur niet voorziet gebruiken. Bijvoorbeeld als een klant zijn boot een week wil laten liggen en maar 2 nachten blijft slapen. Maak dan een aantekening bij de box hierover.