Nieuwsbrief wedstrijden 2023

Over een paar maanden is het weer zover, dan start er weer een nieuw zeilwedstrijdseizoen. We hebben onze plannen voor dit nieuwe seizoen weer gereed. Lees deze nieuwsbrief aandachtig door voor een goede voorbereiding. Hieronder geven we kort weer wat je dit seizoen allemaal kunt verwachten.

1. Wedstrijdprogramma 2023

14 x woensdagavondwedstrijden:

19 april, 26 april, 10 mei, 17 mei, 24 mei , 31 mei , 7 juni, 14 juni, 21 juni, 28 juni, 5 juli, 12 juli, 6 sept, 13 sept

Dit jaar willen we weer vroeg beginnen, op 19 april.  Totaal 14 woensdagen.

Van 1 mei t/m 7 mei is het voorjaarsvakantie.

Van 24 juli t/m 3 september is het zomervakantie.

Afhankelijk of de andere vereniging mee willen doen, wordt er mogelijk weer een Gouwzeecup georganiseerd.

Waarschijnlijk op zaterdag 16 september.

2. Wedstrijdreglement (banen, ORC)

De Regels voor het wedstrijdzeilen (2021 – 2024) zijn van toepassing.

Het wedstrijdreglement blijft ongewijzigd, net als de banen, maar we zullen een alternatieve baan uitzetten nabij sport H als de overlast van het wier toeneemt.

De banen worden opgegeven via whatsapp uiterlijk om 18.30. We proberen zoveel mogelijk in de wind te starten met een up en down-winder.

We hanteren het handicap systeem conform ORC declared. Heb je nog geen ORC declared meetbrief, vraag die dan z.s.m. aan via het web-formulier op de site van het Watersportverbond (zoekterm: rating formulieren ORC). Het invullen via google docs is redelijk eenvoudig en je meetbrief krijg je toegestuurd van het Watersportverbond inclusief een NED-nummer. De eerste aanmelding kost 25 euro.

Er zijn verschillende meetbrieven:

De reguliere rating / Rating zonder spi of gennaker / Double handed rating

Vooraf in het seizoen bepaal je met welke rating je wilt meedoen. Mocht je er niet uit komen neem dan contact met ons op.

Hierbij het verzoek om, indien nog niet in bezit, een meetbrief aan te vragen.

Bij geen eigen meetbrief zal er beoordeeld worden op basis van een meetbrief van een vergelijkbaar schip + 3% penalty

3. Wier en uitzetten/ophalen wedstrijdboeien

Gedurende het seizoen komt er steeds meer wier. Dat zal dit jaar niet anders zijn is de verwachting. Om de wedstrijden leuk te houden zullen er tzt weer banen worden uitgezet nabij Sport H. Voor de minder snelle boten vervelend, het is toch een stukje zeilen. Voor de snelle boten ook een opgave omdat deze belast zijn met het ophalen en uitzetten van de baan/boeien. Maar, zo draagt iedereen bij aan een optimale wedstrijdbaan.

In de basis zal de Amantes de baan wekelijks uitzetten. Voor het ophalen vragen we de Goesting, Brany, 4 fun en BastaiX om om beurten de boeien op te halen.

4. Borrel, bardienst en prijsuitreiking

Je aanwezigheid op de borrel en prijsuitreiking is niet verplicht, maar het is wel erg gezellig als je er bent in ons mooie clubgebouw. Om de uitslag snel bekend te kunnen maken willen we iedereen verzoeken z.s.m. de finishtijd door te geven, bij voorkeur direct na finish en niet te wachten tot je in de haven bent afgemeerd. Daarnaast vinden we het leuk dat je zo snel mogelijk naar de prijsuitreiking en borrel komt.

Dit jaar zullen we een bardienstlijst ophangen waarop je je kan intekenen. We verzoeken elke schip minimaal één keer bardienst te draaien, achteraf ruilen kan natuurlijk op eigen initiatief.

5. Evenementen en hoogtepunten

– 14 prachtige zeilavonden

– uitgebreide zomerborrel 12 juli

– Prijsuitreiking en heerlijke visschotel 13 september

– Gouwzeecup, waarschijnlijk op 16 september

5. Kom jij ons helpen?

Vele handen maken licht werk. Mocht je willen helpen bij de organisatie van de wedstrijden of de Gouwzeecup dan ben je van harte welkom. Het zou geweldig zijn als we ook dit jaar weer een start- en finishschip hebben. Ook vinden we het erg leuk als mensen af en toe een verslagje op Facebook plaatsen of voor het clubblad.

6. Bemanningspool

Zo af en toe melden zich enthousiaste zeilers die graag als bemanning willen meevaren. Ben je op zoek naar bemanning, meld je dan bij de wedstrijdcommissie.

7. Communicatie

Whatsapp werkt goed en blijven we gebruiken als hoofdcommunicatie m.b.t. wedstrijdinformatie op de woensdagen, dus als je mee wilt doen meld je dan aan Paul Sloots via +31651218299

Ben je enthousiast en wil je dit seizoen ook woensdagavond lekker uitwaaien en meedoen? Geef je op via bovenstaand nummer.

Namens,

Paul, Ruurt en Michiel